Skuteczny sprzedawca, czyli jaki?
Skuteczny sprzedawca często jest jedną z wielu osób odpowiedzialnych za sukces firmy. Niezależnie od tego, czy sprzedajemy pietruszkę na bazarku, książki w księgarni czy markową odzież w butiku, należy przestrzegać kilku zasad, aby móc powiedzieć o sobie „jestem dobrym sprzedawcą”. W tej pracy przydają się również pewne cechy osobowości, które pomagają nawiązać odpowiedni kontakt z klientem. Wielu rzeczy można się jednak nauczyć i warto inwestować w ten sposób w siebie i w swoich pracowników.
Sprzedawanie produktów nie należy do najprostszych czynności. Nasz charakter i osobowość, posiadana wiedza, umiejętności i doświadczenie mogą nam ten proces ułatwić, lub wręcz przeciwnie- utrudnić. Dlatego, jeśli wydaje nam się, że nie osiągnęliśmy szczytu lub mamy wrażenie, że umiejętności sprzedażowe naszych pracowników wymagają szlifu, warto skorzystać z pomocy specjalisty, który wie jak sprzedać przysłowiowy śnieg Eskimosom. Mądrość skondensowana w formie szkolenia lub warsztatu pozwoli uporządkować posiadaną wiedzę i zwróci uwagę na obszary wymagające poprawy.
Dobre nastawienie to podstawa
W sprzedaży nastawienie odgrywa bardzo ważną rolę. I nie chodzi tu jedynie o otwartość czy uśmiech i życzliwe słowo w relacjach z klientami, które również są istotne. Dobre wychowanie i kulturalne zachowanie powinno być dziś podstawą w pracy z klientem. Chodzi o podejście do sprzedaży, jako do wieloetapowego procesu, który ma zakończyć się pozytywną finalizacją kontraktu. Sprzedawca powinien umieć wskazać kluczowe momenty dla procesu sprzedaży, jego etapy i ich znaczenie dla końcowego wyniku. Powinien znać typy klientów oraz przetestować skuteczne metody dotarcia do poszczególnych grup odbiorców. Dobrze, jeśli sprzedawca ma wiedzę na temat tego, jak radzić sobie z tzw. trudnym klientem, co może mieć wpływ na sukces jego działań w danej placówce. Odpowiednio wyprofilowane szkolenia skierowane do sprzedawców z różnych branży pomogą zadbać o poszerzenie wiedzy z tych wszystkich obszarów. Uczestnik takiego warsztatu występujący później w roli osoby oferującej nam pewien produkt jest przygotowany na każdą okoliczność, więc i jego pewność siebie w kontakcie z nami powinna być większa. Przekłada się to na ogólny sukces sprzedażowy.
Wizerunek sprzedawcy również ma znaczenie
To, o czym właściciele sklepów czasami zapominają to również to, aby zbudować spójny i oryginalny wizerunek swoich sprzedawców. Jednolity ubiór oraz stonowany makijaż czy jednolite fryzury ekspedientek budują wizerunek całej firmy. Wiedza, charakter, ale i prezencja oraz ich sposób zachowania mają ogromne znaczenie w psychologii sprzedaży. Sprzedawca powinien umieć wykorzystać w pracy wskaźniki i raporty sprzedażowe, wyciągnąć z nich wnioski i zastosować je w swoim działaniu- występuje w końcu w roli eksperta. Obsługa klienta opiera się również na języku korzyści, który może znacznie zwiększyć atrakcyjność sprzedawanych produktów. Fachowe szkolenia ukierunkowane są również na rodzaj stanowiska sprzedawcy w firmie. Innych umiejętności wymaga osoba, która zajmuje się sprzedażą przy kasie, innych osoba, której zadaniem jest zachęcenie do zakupu produktów, obsługując klientów w przymierzalni. Szkolenie wymaganych umiejętności zwiększa efektywność pracy tych osób, a co za tym idzie, przekłada się na finansowy sukces każdej firmy i sklepu.